Po co tunel pod bagnami, skoro można budować łatwiej i taniej?: artykuł nr 2123
2006-03-16 02:11:43 Prasa
Obwodnica Augustowa od kilkunastu lat jest najbardziej oczekiwaną przez mieszkańców tej uzdrowiskowej miejscowości inwestycją. Droga przez bagienną dolinę Rospudy - opcja forsowana przez GDDKiA i lokalne władze - nie doczekała się dotąd nawet pozwolenia na budowę. Do licznych problemów inwestora zalicza się także sprzeczność planowanych przezeń działań z krajowym i wspólnotowym prawem ochrony środowiska. W tej sprawie organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną przyrody w Polsce wystosowały list do Ministra Środowiska.
Rozpatrywany obecnie przez inwestora (GDDKiA) nowy pomysł, aby drogę
ekspresową poprowadzić w ponad kilometrowej długości 2 tunelach kilkanaście
metrów pod bagnami teoretycznie wart jest uwagi. Rzeczywistość jednak szybko
może pozbawić nas złudzeń. Inwestycja ma kosztować majątek!
Tymczasem istnieje propozycja organizacji pozarządowych (ekologicznych i
niezależnych drogowców) przeprowadzenia obwodnicy w okolicach miejscowości
Chodorki trasą zaledwie kilkaset metrów dłuższą, ale zdecydowanie tańszą i
omijającą bagna.
Nie spodziewaliśmy się, że będziemy projektować drogi. W tym przypadku dla
ochrony mieszkańców Augustowa i jednocześnie przyrody okazało się to konieczne.
– mówi Małgorzata Znaniecka z WWF. Nasza propozycja lokalizacji obwodnicy jest
dowodem na to, że można pogodzić bezpieczeństwo ludzi, budowę dróg i ochronę
przyrody. – dodaje Znaniecka.
Wariant przez Chodorki różni się nieznacznie od dawnej propozycji drogowców
poprowadzenia drogi przez Raczki*. Ominie cenne przyrodniczo bagna nad Rospudą.
Jest krótszy o ok. 2 km i tańszy o ponad 30 mln. zł, gdyż oszczędza wiele domów
przewidzianych w projekcie drogowców do wyburzenia.
Źródło i cały artykuł: WWF Polska