W Krasiejowie studenci szukają dinozaurów

W Krasiejowie studenci szukają dinozaurów: artykuł nr 2901

2006-07-08 17:53:30 Prasa

Studenci z Polski i Słowacji poszukują kości prehistorycznych zwierząt w Krasiejowie (opolskie). Ponad 300 osób zgłosiło się na obóz naukowy zorganizowany przez Uniwersytet Opolski na terenie wykopalisk, gdzie odkryto najstarszego na świecie dinozaura. "W tym roku musieliśmy ograniczyć liczbę uczestników do 15 na jednym turnusie" - mówi Krzysztof Książkiewicz, asystent w pracowni paleozoologii Uniwersytetu Opolskiego.

"Do udziału w pracach wybieraliśmy osoby, które w swoich zgłoszeniach potrafiły wykazać się swoją pasję i wiedziały, że nie wybierają się na wczasy. Zależy nam na uczestnikach, którzy mieli już kontakt z pracą na stanowiskach paleontologicznych i nie boją się ciężkiej pracy" – dodaje.

Informacje do studentów zainteresowanych obozem trafiają poprzez ich macierzyste uczelnie, Polską Akademię Nauk, ogłoszenia w internecie, "pocztę pantoflową" i informacje w mediach.

"Materiału do odkrywania wystarczy co najmniej na 20 lat. Oznacza to, że przed nami jeszcze 20 takich studenckich obozów" – dodał Książkiewicz.

W pierwszym turnusie uczestniczą studenci z Łodzi, Warszawy, Lublina i Opola. Codziennie na terenie nieczynnej kopalni iłów pracuje 12 osób. "To ciężka fizyczna robota, która różni się od pokazywanej w telewizji pracy archeologów lub paleobiologów. W telewizji odkrywcy się nie męczą" – relacjonuje Konrad, student geologii z Warszawy.

Studenci swój dzień pracy rozpoczynają przed ósmą rano. W palącym słońcu przekopują ziemię na stanowisku badawczym. "Pracujemy ile się da, zwykle do godziny 14–15, bo pogoda nie pozwala na więcej. Później ci, którzy mają jeszcze siły, zwiedzają okolicę i jakoś zagospodarowują czas" – opowiada Książkiewicz, który jest opiekunem grupy.

Już po pierwszych dniach kopania paleobiolodzy-amatorzy wydobyli z ziemi ciekawe okazy. "Trafiliśmy na czaszki metopozaurów, fragment ogona silezaura, a także na coś, co może być zębem triasowego rekina słodkowodnego. To byłoby już jakieś odkrycie, ale potwierdzenie tego wymaga przeprowadzenia dokładniejszych badań znaleziska" - ocenia Książkiewicz.

Czaszkę metopozaura znalazła Ania, studentka ochrony środowiska z Łodzi. "To mój pierwszy kontakt z pracą na wykopaliskach. Nie wygląda to jak w filmach z Indianą Jonesem; to ciężka praca, ale jestem zadowolona" – podsumowuje.

Badania naukowe w nieczynnej kopalni iłów w Krasiejowie rozpoczęły się w latach 90. Od roku 2000 trwa naukowa eksploatacja złoża.

Wykopaliska stały się słynne, gdy odkryto tam szczątki najstarszego na świecie dinozaura, nazwanego Silesaurus Opoliensis (z okresu triasu, 225-230 mln lat przed naszą erą) i kości prehistorycznych prapłazów, przodków wielkich jurajskich dinozaurów.

PAP - Nauka w Polsce, Jacek Szopiński