585 nowych gatunków skorupiaków oraz setki gatunków innych bezkręgowców

585 nowych gatunków skorupiaków oraz setki gatunków innych bezkręgowców: artykuł nr 4579

2007-05-18 15:53:29 Zoologia

Mięsożerne gąbki, 585 nowych gatunków skorupiaków oraz setki gatunków innych bezkręgowców odkryto w głębinach wokół Antarktydy. Naukowcy europejscy sugerują, że wody te mogły być kolebką życia organizmów morskich. Naukowcy, którzy pobrali próbki z głębokości 6348 m, odkryli nieoczekiwane bogactwo różnorodności form zwierzęcych.

Wiele z tych gatunków występuje również w innych częściach świata, szczególnie w Arktyce, podczas gdy inne wydają się być endemiczne dla głębin antarktycznych - informują naukowcy w piśmie "Nature".

Gatunki z drugiej grupy to przeważnie organizmy, które nie mają łatwości przemieszczania się. Pozwala to sądzić, że głębokie, zimne oceany na południu kuli ziemskiej mogły być kolebką wielu typów form organizmów morskich - wnioskują badacze.

"Teraz lepiej rozumiemy ewolucję morskich gatunków i to, jak mogą się one przystosować do zmian klimatu i środowiska" - oznajmiła kierująca ekspedycją Angelika Brandt z Instytutu Zoologicznego i Muzeum Zoologii na niemieckim uniwersytecie Hamburga.

Spośród skorupiaków opisanych podczas tych badań 585 gatunków jest nowych dla nauki. Ten zaskakująco bogaty połów był efektem prac z lat 2002-2005, kiedy naukowcy pobrali próbki wody i osadów Morza Weddella i jego okolic, z głębokości 774-6348 m. Wyprawy te realizowano w ramach projektu ANDEEP (Antarctic benthic deep-sea biodiversity).

"To, co dawniej uważano za nie wyróżniającą się niczym głębinę, w rzeczywistości jest dynamicznym, zmiennym i bogatym z biologicznego punktu wodzenia środowiskiem" - podkreśla biolog morski z British Antarctic Survey, Katrin Linse.

Wybrane wiadomości z zoologii