Bďż˝dďż˝ na bie��co z wydarzeniami, subskrybuj kanaďż˝y RSS
     Zobacz inne kanaďż˝y tematyczne RSS dziennika BIOLOG
Wiadomo�ci | Biotechnologia | Botanika | Ciekawostki | Ekologia | Le�nictwo | Medycyna | Zoologia | Encyklopedia | Forum chemiczne | Forum medyczne |

Amgen Scholars 2011 - rośnie nowa generacja młodych biotechnologów

2011-02-26 02:41:12   Biotechnologia

Każdego roku kilkudziesięciu utalentowanych studentów z renomowanych europejskich uczelni wyższych bierze udział w Programie Amgen Scholars. Stypendyści pod okiem największych sław światowej nauki uczestniczą w letnich programach badawczych, których celem jest między innymi odkrycie leków nowej generacji, które w niedalekiej przyszłości mogą zrewolucjonizować leczenie wielu chorób. Młodzi naukowcy bardzo szybko znajdą lukratywne zatrudnienie w jednym z najbardziej dochodowych sektorów gospodarki - biotechnologii. Aż 85% z nich realizuje swoje zawodowe marzenia poprzez podjęcie studiów doktoranckich na najlepszych wydziałach biologicznych, chemicznych czy inżynieryjnych europejskich i amerykańskich uczelni wyższych. Robią to dla sławy, naukowej pasji, idei udoskonalania świata i... zarabiania pieniędzy.

Biotechnologia to nauka stara jak świat. Na przykład produkcja piwa jest procesem biotechnologicznym, w którym wykorzystuje się fermentację cukrów prostych przez drożdże. Proces ten, zaobserwowany i wykorzystany przez człowieka już 6000 lat p.n.e. nie znajduje się w głównej orbicie zainteresowań współczesnych naukowców - ich teraźniejsza praca to przede wszystkim próby odkrycia i produkcji nowych biofarmaceutyków, rozwoju diagnostyki genetycznej czy stosowanie metod inżynierii genetycznej w celu doskonalenia produkcji roślinnej lub zwierzęcej.

- Okazuje się, że większość procesów biologicznych jest powtarzalna u bardzo różnych organizmów - mówi Olga Kochman, zeszłoroczna stypendystka Programu Amgen Scholars, która na Uniwersytecie w Cambridge realizowała program badawczy polegający na testowaniu genów? muszki owocówki. Zakres badań przeprowadzanych na niewiele większym niż główka od szpilki owadzie może przyczynić się do poznania mechanizmów rządzących w ludzkim ciele. Proszę sobie wyobrazić, mówię teraz w bardzo dużym uproszczeniu, że niezwykle podobny proces który analizowaliśmy w laboratorium ma miejsce podczas rozwoju ludzkiej nerki. A stąd już tylko jeden krok, aby wykorzystać doświadczenie zdobyte w pracy laboratoryjnej np. w produkcji doskonalszych lub zupełnie nowych leków, czy jeszcze lepszego poznania mechanizmów biologiczno-chemicznych, jakie rządzą naszym ciałem.

Biotechnologia jest w ścisłej czołówce najbardziej obleganych kierunków studiów. Siedmiu, ośmiu, a nawet dziesięciu kandydatów na jedno miejsce to niemal standard. Wysoki poziom edukacji na polskich wydziałach biologiczno-chemicznych powoduje bardzo duże zainteresowanie polskimi absolwentami nie tylko wśród firm farmaceutycznych, międzynarodowych koncernów chemicznych, lecz również wojskowych i  rządowych ośrodków badawczych.

W 2010 r. w Programie Amgen Scholars wzięło udział ponad 325 najzdolniejszych studentów ze Stanów Zjednoczonych i Europy. Uczestniczący w nich po raz drugi Polacy byli drugą najliczniejszą grupą wśród europejczyków, ich zaangażowanie w projekt zostało zauważone i docenione.

Anna Kornakiewicz, uczestniczka drugiej, europejskiej edycji Programu pracowała nad uprawomocnieniem mechanizmu działania leku przeciwnowotworowego w grupie badawczej Soni Lane, ze szwedzkiego Instytutu Karolinska. - Moje eksperymenty związane z były z pracą nad zjawiskami patogenezy chorób nowotworowych i krążeniowo-naczyniowych, a także z cukrzycy i procesu starzenia komórkowego. Dzięki pracy badawczej w Instytucie Karolinska miałam okazję przyjrzeć się z bliska, jak wygląda jeden z etapów pracy nad odkrywaniem nowych leków i bezpośrednio zaangażować w jeden z jego etapów. W przyszłości chciałabym łączyć pracę naukową z zawodową (Anna chce zostać lekarzem- przyp. red. ), dlatego prawdopodobnie wybiorę specjalizację w dziedzinie neurologii bądź onkologii.

1 grudnia 2010 roku rozpoczął się nabór do kolejnej edycji Programu Amgen Scholars. Studenci aplikujący do Programu Amgen Scholars powinni wykazać się bardzo dobrymi wynikami w nauce oraz chęcią podjęcia studiów doktoranckich. O udział w europejskim Programie mogą ubiegać się osoby, które studiują na jednej z europejskich uczelni wyższych oraz do czasu przystąpienia do Programu nie uzyskały tytułu licencjata lub tytułu zawodowego potwierdzającego ukończenie studiów I stopnia (bądź równoważnego tytułu).

Kandydat zainteresowany udziałem musi jedynie wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie: www.amgenscholars.eu.

- Program Amgen Scholars zapewnia studentom niepowtarzalną okazję do zaangażowania się w najbardziej aktualnych i ważnych badaniach pod opieką czołowych europejskich  i amerykańskich naukowców. Uczestniczenie w pracach laboratoryjnych pozwala studentom zobaczyć bezpośrednio na czym polega praca i codzienne życia naukowca. Taka perspektywa w niezwykły sposób przyspiesza edukację i prowadzi do szybkiego rozwoju zawodowego i osobistego młodych adeptów. Doświadczenie wyniesione z takich spotkań często otwiera drogę do wspaniałej kariery w przyszłości  - mówi Jean J. Lim, prezes Fundacji Amgen.

Fundacja Amgen
Celem Fundacji Amgen (www.amgen.com/citizenship/overview.html) jest: polepszenie edukacji w zakresie nauk ścisłych, poprawienie dostępu pacjentów do wysokiej jakości opieki oraz wspieranie społeczności, w których mieszkają i pracują pracownicy Amgen. Od 1991 roku Fundacja przekazała ponad 140 milionów dolarów w ramach stypendiów dla organizacji non-profit w Stanach Zjednoczonych i w Europie.

Tagi: Amgen Scholars Anna Kornakiewicz Amgen Scholars 2011

Komentarze KOMENTARZE
Zapraszamy też do dyskusji na największym polskim forum ekologiczne

Twoje imię lub nick
Twój komentarz

Ostatnie wiadomości

genETYCZNE gry

Ochrona patentowa emulsji ciekłokrystalicznej oraz sposobu jej wytwarzania

Może być pomocny w leczeniu chorób o podłożu wirusowym

Zrekonstruowali trójwymiarową strukturę białka, transportującego cholesterol do wnętrza mitochondriów

Start-up zamierza zrewolucjonizować rynek urządzeń rehabilitacyjnych w Polsce

Związki zwane hydroksyapatytami - jak się je wykorzystuje?

Pijane myszy a ludzie