Nasze portale: Kraków | LEKOPTEKA | Wrocław | Poznań

   Bądź na bieżąco z wydarzeniami, subskrybuj kanały RSS
     Zobacz inne kanały tematyczne RSS dziennika BIOLOG
Wiadomości | Biotechnologia | Botanika | Ciekawostki | Ekologia | Leśnictwo | Medycyna | Zoologia | Encyklopedia | Forum chemiczne | Forum medyczne |
spływy kajakowe, kajaki, mazury

Dieta wysokobiałkowa może mieć korzystny wpływ na zdrowie

2012-01-17 20:04:42   Ciekawostki

Dieta wysokobiałkowa może mieć korzystny wpływ na zdrowie, jednak należy zwracać uwagę na to, jaki rodzaj białka spożywamy. Badania potwierdzają, że zbyt częsta konsumpcja czerwonego mięsa może zwiększyć ryzyko udaru, podczas gdy białko zawarte w drobiu może je obniżyć.

Jak informuje pismo "Stroke" wniosek ten płynie z analizy dwóch badań obejmujących dziesiątki tysięcy osób w średnim wieku i starszych. W czasie ponad dwudziestu lat obserwacji do udaru doszło u około 1,4 tys. mężczyzn i ponad 2,6 tys. kobiet.

Naukowcy z Harvardzkiej Szkoły Zdrowia Publicznego i Cleveland Clinic przyjrzeli się danym dotyczącym źródeł białka w dietach poszczególnych osób.

W przypadku mężczyzn, którzy dziennie spożywali więcej niż dwie porcje czerwonego mięsa (ponad 230 gramów), ryzyko udaru było o 28 proc. wyższe niż u mężczyzn, których dieta zawierała średnio około jednej trzeciej porcji dziennie.

Wśród kobiet spożywanie około dwóch porcji czerwonego mięsa dziennie było związane z 19-procentowym podwyższeniem ryzyka w porównaniu z paniami nie przekraczającymi połowy porcji (około 56 gramów).

Zbadano ponadto, w jaki sposób na ryzyko udaru wpływa zamiana czerwonego mięsa na inne źródło białka. Po zastąpieniu jednej porcji wołowiny lub wieprzowiny drobiem ryzyko zmniejszyło się o 27 proc., po zastąpieniu mięsa rybami i orzechami - o 17 proc., a w przypadku nabiału - o 10-11 proc.

"Badaliśmy także związek czerwonego mięsa z cukrzycą i chorobą niedokrwienną serca. Nie dziwi nas, że te kardiometaboliczne choroby są ze sobą powiązane" - mówi autor badań dr Adam Bernstein.

Interesujące były natomiast, zdaniem badaczy, dane świadczące o tym, że spożycie ryb nie redukowało ryzyka udaru, co sugerowały wcześniejsze analizy.

"Możliwe, że korzyści płynące z jedzenia ryb zależą od sposobu ich przyrządzenia" - zauważa dr Bernstein.

Dzięki uprzejmości: PAP - Nauka w Polsce




Komentarze KOMENTARZE
Zapraszamy też do dyskusji na największym polskim forum ekologiczne



Twoje imię lub nick 
Twój komentarz





Ostatnie wiadomości

Co odbiera apetyt?

Już 100 mln lat temu owady zapylały kwiatki

Spożywanie słodkich produktów może pogorszyć procesy uczenia się i pamięci

Przetwarzanie emocji u ludzi prawo- i leworęcznych

Skład kamienia nazębnego a dieta

Najwięcej korzyści daje bieganie

25 tys. motyli z różnych zakątków świata w Krakowie!