20% mniej na stacji benzynowej


20% mniej na stacji benzynowej: artykuł nr 5389

2008-02-06 04:10:52 Ekologia

Marzenie każdego kierowcy: podjeżdżamy na stację paliw, tankujemy za 100 zł, podczas płacenia za benzynę obsługa zwraca nam 20 zł lub tankuje dodatkowe 4,5 litra benzyny. Niemożliwe? Oczywiście, że nie. Ale możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa w naszych samochodach o 20%. Wystarczy poznać i zastosować kilka zasad promowanych w europejskiej kampanii ECODRIVEN.

W tym roku po raz pierwszy, nasz kraj dołączył do grona 9 krajów europejskich, takich jak Holandia, Wielka Brytania, Finlandia, Austria, Grecja, Belgia, Czechy, Francja, które realizują projekt ECODRIVEN.

Kampania ECODRIVEN promuje ważną społecznie ideę ochrony środowiska naturalnego – mówi Urszula Ajersz Dyrektor ds. Marketingu i PR w Krajowej Agencji Poszanowania Energii.  ECODRIVEN to projekt skierowany do zmotoryzowanych, których z każdym rokiem przybywa na polskich drogach. Dzięki zmianie nawyków za kierownicą na rzecz stylu eko-jazdy, kierowca uzyskuje wymierne korzyści materialne, ale przede wszystkim zmniejsza emisję ilości spalin do atmosfery, tym samym przyczyniając się do ochrony środowiska naturalnego – dodaje Urszula Ajersz.

Czym zatem jest ekojazda? To taka technika jazdy, która pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, emisję gazów cieplarnianych i liczbę wypadków drogowych. Ale dla większości kierowców w Polsce ważniejsze jest to, że pozwala zmniejszyć zużycie paliwa od kilku do ponad dwudziestu procent. Tym samym obniżając comiesięczne wydatki na paliwo.

Przyjmijmy proste założenie. Jeśli przejeżdżamy rocznie swoim autem 25.000 km, to przyjmując średnią cenę benzyny 4,5 zł (za benzynę bezołowiową 95) wydajemy na nią w skali roku, w zależności od wielkości auta którym jeździmy:

 

 

Model Toyoty

Średnie spalanie po mieście*

Koszt benzyny w skali roku

Yaris 1.3

7,2

8 100 pln

Corolla Verso 1.8

9,1

10 237 pln

Land Cruiser 4.0

16,7

18 787 pln

Dane techniczne z oficjalnej strony internetowej Toyoty – www.toyota.pl

 

Dzięki zastosowaniu zasad eko-jazdy, która pozwala zaoszczędzić minimum 10 % spalanego paliwa w portfelu, w zależności od wielkości samochodu którym jeździmy, zostanie:

 

Model Toyoty

10% oszczędności w spalaniu to kwota

Yaris 1.3

810 pln

Corolla Verso 1.8

1 023,75 pln

Land Cruiser 4.0

1 878,75 pln

 

W roku 2003 hiszpański Automobilklub RACC zorganizował wśród swoich członków (ponad milion) badanie na temat ekojazdy wśród kierowców indywidualnych. Sprawdzono jakie jest ich zainteresowanie tą techniką. Wyniki były bardzo pozytywne. Średnie oszczędności paliwa wśród kierowców stosujących zasady ekojazdy wynosiły 13,4%.

Jeszcze więcej mogą zyskać firmy posiadające floty samochodowe. Pod koniec 2003 roku 91 kierowców samochodów dostawczych niemieckiej firmy Hamburger Wasserwerke przeszkolono z zakresu ekojazdy. Po zakończeniu szkolenia przez pół roku monitorowano zużycie paliwa i liczbę wypadków. Stwierdzono 5,8% spadek spalania paliwa i 40% spadek liczby wypadków i kolizji. Daje to w tym przypadku zysk dla firmy około 10 tys. litrów paliwa rocznie. Przed rynkiem motoryzacyjnym stoją wielkie wyzwania w temacie ekologii. Duże firmy, które używają flot samochodowych coraz częściej włączają się w dyskusję nad zagadnieniem emisji spalin i oczekują lepszych rozwiązań od firm zarządzających ich parkiem samochodowym. Dzięki usługom takim jak wprowadzony przez LeasePlan Management (Polska) GreenPlan można nie tylko zmniejszyć emisję spalin, ale również wypracować oszczędności w eksploatacji aut. GreenPlan polega z jednej strony na redukowaniu emisji CO2, z drugiej zaś na rekompensowaniu jej negatywnego wpływu. Redukcja osiągana jest między innymi przez dobór modeli pojazdów zarówno pod względem pojemności silników, jak i typu paliwa. Innymi elementami wpływającymi na zmniejszenie emisji CO2 są szkolenia kierowców w zakresie ekologicznej jazdy oraz stały monitoring poziomu emisji całej floty i poszczególnych pojazdów.

 

Jak pokazują kalkulacje eko-jazda oznacza spore oszczędności zarówno dla kierowców indywidualnych, jak też i flot.

Co trzeba zrobić? Oto złote zasady ECODRIVINGU:

  • W samochodach z silnikami benzynowymi zmieniaj bieg na wyższy, zanim silnik osiągnie 2500 obrotów na minutę, w silnikach diesla poniżej 1500 obrotów.
  • Nie zmieniaj biegu na luz dojeżdżając do skrzyżowania. Hamuj silnikiem – oszczędzisz nie tylko paliwo, ale i układ hamulcowy.
  • Regularnie sprawdzaj ciśnienie powietrza w oponach. Jazda z ciśnieniem powietrza 1 bara poniżej zalecanego przez producenta powoduje wzrost zużycia paliwa o ok. 3 %.
  • Usuń niepotrzebne obciążenie. Dodatkowy ładunek o masie 100 kg w pojeździe średniej klasy ważącym 1500 kg powoduje wzrost zużycia paliwa o ok. 6,7 %.
Podobnych obliczeń dotyczących innych marek samochodów można dokonać na stronie internetowej Krajowej Agencji Poszanowania Energii, która opracowała kalkulator eko-jazdy. W tabelę wystarczy wpisać podstawowe dane dotyczące swojego samochodu, a specjalnie przygotowany program obliczy nam średnie spalanie,  możliwe do osiągnięcia oszczędności oraz uzyskaną redukcję CO2. Tabela jest dostępna pod adresem: www.kape.gov.pl

Więcej na stronach internetowych:
www.kape.gov.pl
www.ecodrive.org
 

Tagi: ECODRIVEN paliwo ekologiczny samochód benzyna ekologiczne auto ochrona środowiska

Następna strona

Poprzednia strona

Komentarze do artykułu nr 5389

wytłumaczy mi ktoś dlaczego hamowanie silnikiem jest ekonomiczniejsze niz dojezdzanie na luzie? wychodzi na to ze wielu kierowców jest w błedzie
~aaa(2008-02-06)

Jest tak ponieważ większość nowoczesnych samochodów wyposażona jest we wtrysk paliwa i elektroniczne odcięcie dopływu paliwa podczas hamowania silnikiem - jazda na biegu bez dociskania pedału gazu. A w przypadku jazdy lub postoju na luzie na prace silnika zużywane jest średnio 0,5 litra/h zależnie od rodzaju silnika (podręcznik ekojazdy) P.S uwaga ta nie dotyczy samochodów z gaznikiem.
~MO(2008-02-14)

Jeżeli samochód jest wyposażony w układ odcięcia paliwa, czyli wszystkie pojazdy od 2000r i większość od 1990r. To w trakcie hamowania silnikiem do silnika nie jest dostarczane paliwo, a praca silnika jest zapewniona po przez napęd z kół. Po wciśnięciu sprzęgła paliwo zostaje podane ponownie, a dzięki prędkości obrotowej uzyskanej dzięki kołom silnik od razu pracuje równomiernie tak, że nie odczuwamy tego, że przez pewien czas nie miał paliwa. To tak w dużym uproszczeniu.
~1grek(2008-04-12)

Nie, które silniki wyposażone w gaźnik też miału odcięcie paliwa na przykład- Polonez.
~1grek(2008-04-12)

Twój komentarz



Wybrane wiadomości z ekologii