Próby basenowe łodzi pasażerskiej zasilanej energią słoneczną


Próby basenowe łodzi pasażerskiej zasilanej energią słoneczną: artykuł nr 5614

2008-04-10 11:25:26 Ekologia

Sześć metrów długości, dwa i pół metra szerokości, 1-2 osoby załogi, 12 pasażerów, prędkość spacerowo turystyczna, bo 10 km na godzinę – i słońce, bez którego SOLAR, czyli łódź zasilana energią słoneczną, nie popłynie dłużej niż dwanaście godzin.

Projekt realizuje Koło Studentów Techniki Okrętowej KORAB, działające na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Prace rozpoczęły się jesienią 2007.

To jednostka w skali kraju nowatorska, po raz pierwszy bowiem powstała łódź od początku do końca zaprojektowana z myślą o użytkowaniu solarnym, a nie adaptacja istniejącej już konstrukcji.

– Rozpoczęliśmy od zaprojektowania trzech kadłubów, poddaliśmy je weryfikacji w teorii i praktyce. Teraz pracujemy nad śrubą – opowiada dr Wojciech Litwin, opiekun koła naukowego Korab.

Wodowanie Solara planowane jest na 24 maja 2008 roku w trakcie obchodów Dni Gdańska. W czerwcu jednostka będzie przechodziła testy na Motławie. A później eksploatowana będzie na Motławie i m.in. na Wiśle i Zalewie Wiślanym. W sierpniu planowane jest wykorzystanie promu w najcięższych warunkach eksploatacyjnych – nieprzerwanej pracy wahadłowej pomiędzy Długim Pobrzeżem a wyspą Ołowianką w Gdańsku.

Budowa nowatorskiej łodzi SOLAR sfinansowana została przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Politechnikę Gdańską oraz sponsorów. Partnerem projektu jest Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku.

Politechnika Gdańska

Tagi: energia słoneczna panele słoneczne baterie słoneczne łódź KORAB solar

Następna strona

Poprzednia strona

Komentarze do artykułu nr 5614

Twój komentarz



Wybrane wiadomości z ekologii