Festiwal Nauki w Warszawie


Festiwal Nauki w Warszawie: artykuł nr 6358

2009-09-09 13:59:44 Ciekawostki

Ponad 500 warsztatów, wykładów, debat i pokazów naukowych zaplanowano podczas XIII edycji Festiwalu Nauki w Warszawie, która odbędzie się między 19 a 27 września. Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest bezpłatny, ale na część zajęć będą obowiązywały wcześniejsze zapisy. "Wartość Festiwalu polega m.in. na tym, że widownia może nawiązać bezpośredni kontakt z naukowcem. Zburzenie granicy między publicznością a kimś, kto pracuje naukowo, jest bardzo trudnym zadaniem. Dążymy więc do bliższego kontaktu z odwiedzającymi Festiwal" - wyjaśniła podczas środowej konferencji prasowej prof. Magdalena Fikus, przewodnicząca Rady Programowej Festiwalu Nauki. Z tego powodu - w porównaniu do minionych edycji - organizatorzy starali się zmniejszyć liczbę wykładów, a wzmocnić część praktyczną Festiwalu. "Wykłady skoncentrowały się wokół mniejszej liczby tematów. Stworzono bloki, które powodują, że można się dowiedzieć więcej i zdobyć głębszą wiedzę na konkretny temat" - wyjaśniła prof. Fikus.

Wyodrębniono około 15 dziedzin, w ramach których zostanie poruszanych szczególnie dużo zagadnień. Będą to m.in.: informatyka i komputery; ekonomia; tematyka warszawska; tematyka darwinowska z okazji 200. rocznicy urodzin naukowca. Festiwalowi nie towarzyszy również żadne główne hasło, ponieważ - jak zauważyła prof. Fikus - taka formuła się nie sprawdza.
Wszystkie festiwalowe wydarzenia podzielono w sposób charakterystyczny dla warszawskiego Festiwalu Nauki - odbędą się debaty główne poświęcone: przyszłości humanistyki; podbojowi Kosmosu; emancypacji kobiet; biologii syntetycznej.

W programie wyodrębniono tzw. kluby młodzieżowe czyli popołudniowe spotkania naukowe dla młodzieży i wieczorowe spotkania z nauką, zwane klubami. Jak wyjaśniła prof. Fikus, oczkiem w głowie organizatorów będą spotkania weekendowe, podczas których uczeni pokażą na czym polega warsztat pracy naukowca. Będą również organizowane festiwalowe lekcje dla grup ze szkół podstawowych i gimnazjalnych.

Ze specjalnego programu będą mogły skorzystać dzieci. Przygotowano dla nich piknik geologiczny, ciekawe doświadczenia fizyczne, spotkania z muzyką i "Festiwal Nauki Młodego Człowieka". W jego ramach najmłodsi uczestnicy poznają m.in. zasady zdrowego żywienia, problemy związane z cukrzycą i powstawaniem insuliny.

Dyrektor Festiwalu Nauki dr hab. Maciej Geller wyjaśnił, że stworzony 13 lat temu festiwal miał pokazać społeczeństwu, że siła polskiej gospodarki zależy od tego, ile nauki jest w naszych produktach. Władzom miał uświadomić, że inwestowanie w naukę może pomóc zatrzymać młodych i zdolnych ludzi w kraju. Festiwal od początku miał również pokazać, że nauka może być atrakcyjna dla młodych ludzi i być alternatywną formą spędzania wolnego czasu.

Jan Kołodziejski, zastępca dyrektora Departamentu Instrumentów Polityki Naukowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego podkreślił, że resort wspiera obecnie 17 festiwali i dni nauki. "Same festiwale są dobrą formą kontaktu nauki ze społeczeństwem" - podkreślił.

Na konieczność popularyzacji wiedzy w Polsce wskazują wyniki badania przeprowadzonego przez MillwardBrown SMG/KRC. Ośrodek w sierpniu tego roku przepytał tysiąc osób. Zadał im podchwytliwe pytania, które miały pomóc określić stereotypy na temat zjawisk ze świata nauki. Zdaniem Kuby Antoszewskiego koordynatora badania, odpowiedzi na pytania świadczą o tym, że wiedza przeciętnego Polaka na tematy związane z nauką pozostawia sporo do życzenia.

Największe trudności sprawiło ankietowanym odpowiedź na pytanie: "Czy jemy geny na śniadanie?". Błędnej odpowiedzi przeczącej udzieliło aż 68 proc. ankietowanych. Dobrze na to pytanie odpowiedziało 6 proc. respondentów. Spore problemy pytanym przysporzyła kwestia istnienia klonów człowieka na Ziemi. Jedynie 18 proc. ankietowanych wiedziało, że takimi właśnie klonami są bliźniacy jednojajowi.

Jednocześnie 9 proc. ankietowanych wyraziło opinię, że zwiększenie liczby kobiet zajmujących ważne stanowiska na uniwersytetach i instytucjach naukowych może spowodować obniżenie prestiżu zawodu profesora. Przeciwnego zdania było 74 proc. przebadanych osób. 73 proc. respondentów wyraziło przekonanie o konieczności kontroli badań naukowych. Przeciwną opinię wskazało 11 proc. badanych.

Szczegółowy program XIII Festiwalu Nauki jest dostępny na stronie www.festiwalnauki.edu.pl

Dzięki uprzejmości: PAP - Nauka w Polsce, Ewelina Krajczyńska

Następna strona

Poprzednia strona

Wybrane wiadomości z ciekawostek