Komary - krwiopijcze insekty

Komary - krwiopijcze insekty: artykuł nr 6569

2010-01-07 00:57:03 Zoologia

Wiadomo już, co sprawia, że komary na nas lecą. Amerykanie zidentyfikowali główny związek chemiczny, który przyciąga do nas te krwiopijcze insekty. Badania naukowców opublikowane zostały w "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Nieszczęsnym wabikiem okazał się aldehyd pelargonowy (nonanal), silna substancja semiochemiczna (przekazująca informacje) wykorzystywana w przemyśle perfumeryjnym, a także wytwarzana przez ciało człowieka.
"To dzięki nonanalowi nas znajdują. Receptory węchowe komarów Culex quinquefasciatus są w stanie wykryć nawet znikome ilości nonanalu" - mówi autor badań prof. Walter Leal z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis.

Prof. Leal oraz jego współpracownik Zain Syed przetestowali setki naturalnie występujących związków chemicznych emitowanych przez ptaki oraz 16 osób reprezentujących różne rasy i grupy etniczne.

Przeprowadzony przez naukowców eksperyment wykazał, że aldehyd pelargonowy działa synergicznie z dwutlenkiem węgla, który, jak wiadomo, również przyciąga te owady.

"Zastawiliśmy na komary pułapki, które emitowały nonanal i dwutlenek węgla. Każdej nocy przylatywało ich około 2 tys." - mówi Syed.

Okazało się, że połączenie obu składników zwabiało o 50 proc. więcej krwiopijców niż sam dwutlenek węgla.

Naukowcy liczą na to, że ich odkrycie przyczyni się do opracowania nowych metod zapobiegania rozprzestrzenianiu się przenoszonych przez komary wirusów, m.in. wirusa Zachodniego Nilu, który wywołuje gorączkę krwotoczną.

Dzięki uprzejmości: PAP - Nauka w Polsce

Zobacz galerię zdjęć komarów
zdjęcia komarów

Tagi: komary zdjęcia komarów galeria komarów sposoby na komary środki na komary odstraszanie komarów

Komentarze do artykułu nr 6569

fajne zdjęcie
~git(2010-01-07)

nie nawidze komarow. tragedia. wybic wszystkie
~ela(2010-01-07)

Ten duży "komar" to komarnica (Tipula sp., rodzina koziułkowatych - Tipulidae), która nie jest krwiopijna (jest szkodnikiem upraw roślinnych). Te, które są na zdjęciach są to przedstawiciele rodziny komarowatych (Culicidae), które liczy ponad 3500 gatunków ( w Polsce około 50). Tak jak pisano wcześniej samice żywią się krwią, ktora potrzebna jest do rozwoju jaj,samce odzywiają się nektarem kwiatów i co ciekawe giną zaraz po kopulacji z samicami.
~Dominik(2010-01-08)