Bądź na bieżąco z wydarzeniami, subskrybuj kanały RSS
     Zobacz inne kanały tematyczne RSS dziennika BIOLOG
Wiadomości | Biotechnologia | Botanika | Ciekawostki | Ekologia | Leśnictwo | Medycyna | Zoologia | Encyklopedia | Forum chemiczne | Forum medyczne |
  
Zdrowie i medycyna: | Aktualności | Ciało człowieka | Leksykon chorób | Genetyka

     


Co jeść, aby mieć zdrowe zęby?

Zdrowie i medycyna


MOCNE SZKLIWO
By utrzymać mocne szkliwo, niezbędny jest wapń. Chroni je i uzupełnia braki.

Wapń znajdziemy w produktach takich jak:
- chude mleko
- chudy jogurt
- szpinak
- produkty zbożowe
- rabarbar
- łosoś
- sardynki
- buraki
- woda mineralna bogata w wapno


TWARDE ZĘBY
Na twardość zębów największy wpływ ma witamina D która reguluje gospodarkę wapniowo- fosforanową. Pomaga ona przyjmować wapń, a także reguluje mineralizację szkliwa

Witaminę D znajdziemy w produktach takich jak:
- ryby (łosoś, makrela, śledź, halibut, tuńczyk)
- tran
- kukurydza
- żółtka jaj
- kakao


WALKA Z BAKTERIAMI
Dziąsła w dobrym stanie pomoże utrzymać witamina A. Zapobiega próchnicy i działa bakteriobójczo.

Witaminę A znajdziemy w produktach takich jak:
- marchew
- szpinak
- melon
- agrest
- kapusta
- morele
- dynia
- jaja
- czerwone mięso
- wątróbka


ZDROWE DZIĄSŁA
Drobne naczynia krwionośne wzmacnia witamina C. Zwiększa także odporność na infekcje. Przeciwdziała odsłanianiu szyjek dziąseł.

Witaminę C znajdziemy w produktach takich jak:
- kapusta
- kiwi
- cytrusy
- pomidory
- ziemniaki
- seler
- czerwona papryka
- cynaderki
- brokuły


WALKA Z PRÓCHNICĄ
Fluor działa antybakteryjnie. Rozcieńcza kwasy powstałe w ustach po posiłkach. Dodatkowo wzmacnia szkliwo. Jednak należy uważać, gdyż nadmiar fluoru może byc szkodliwy.

Fluor znajdziemy w produktach takich jak:
- herbata
- ryby
- sól fluorowana
- cielęcina
- ryż
- woda mineralna


OCHRONA PRZED KAMIENIEM
Obecnie najlepszym sposobem zapobiegania powstawaniu kamienia nazębnego jest guma do żucia bez cukru. Wzmaga ona ilość produkowania śliny. Ta kolei zwalcza bakterie i kwasy. Dodatkowo oczyszcza przestrzenie międzyzębowe. Zaleca się żucie gumy przez 5-10 min po każdym posiłku. Nie należy jednak żuć za dużo- może to przeciążyć stawy skroniowo-żuchwowe.

Opracowanie dla Biolog.pl: Grażyna Siedlecka









Dostępne: 2005-10-20