Festyn Rodzinny pod hasłem "Przyroda dla nas, my dla przyrody"


Festyn Rodzinny pod hasłem "Przyroda dla nas, my dla przyrody": artykuł nr 278

2005-01-22 18:14:55 Szkoła

Przedstawione działania są wynikiem prac proekologicznych prowadzonych w Szkole Podstawowej nr 5 w Ostrowie Wielkopolskim. Wychowanie ekologiczne zaowocowało cyklicznymi zajęciami, systematycznym podejmowaniem tematyki ekologicznej na wielu lekcjach, wycieczkach i zajęciach pozalekcyjnych. Uwrażliwienie dzieci i młodzieży na problemy środowiska stało się bardzo ważnym elementem pracy dydaktyczno wychowawczej. Działania prowadzono w szkole przez cały rok, a efekty pracy i jej podsumowanie nastąpiło w dniu 1.VI na festynie rodzinnym.

Cele ogólne projektu:

  • ukazanie wpływu człowieka na różne elementy środowiska,
  • kształtowanie właściwego stylu życia, promocja zdrowia, zrozumienie i docenienie zależności człowieka od środowiska i wpływu przyrody na zdrowie człowieka,
  • kształcenie umiejętności zaprojektowania, wykonania obserwacji i doświadczeń oraz zinterpretowania uzyskanych wyników,
  • dążenie do zainteresowania problematyką ochrony środowiska nie tylko uczniów, ale również nauczycieli, rodziców, władz lokalnych,
  • kształcenie postawy odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego

Cele szczegółowe projektu:
    
Uczeń potrafi:

  • dokonywać obserwacji
  • sporządzać dokumentację
  • ocenić czynniki środowiska
  • samodzielnie zdobywać informacje na dany temat
  • pracować w zespole
  • zdobywać wiadomości o regionie i jego mieszkańcach
  • przedstawiać różnorodnymi technikami krajobraz
  • wyrażać nastroje przeżyć i emocji inspirowanych bliskimi kontaktami z przyrodą
  • promować działania korzystnie zmieniające stan środowiska
  • rozwiązywać problemy w sposób twórczy

Problematyka związana z edukacją ekologiczną jest ważną i integralna częścią nauczania na wszystkich poziomach. Najważniejszymi zadaniami są te, które mają uświadomić dzieciom, że to one będą w niedalekiej przyszłości decydować o losie naszej planety.
 
         Myślę, że przedstawione poniżej propzycje działań proekologicznych prowadzonych w naszej szkole możliwe są do wykorzystania na wszystkich etapach nauczania. Pozwalają ukształtować wśród uczniów określone postawy łącząc element zabawy i nauki. Przygotują uczniów do pełnienia różnych ról społecznych, wdrożą ich do podejmowania decyzji w różnych sytuacjach, w jakich mogą się znaleźć w swoim przyszłym życiu.

Czas realizacji: od IX do VI
Forma pracy: indywidualna i grupowa
 
Czas i sposób prezentacji:
Prezentacja odbędzie się 1.VI. podczas festynu rodzinnego.
 
Tematyka i sposób realizacji:
 
IX

  • Akcja "Sprzątanie świata"
    -         klasy IV – VI sprzątają tereny parków miejskich
    -         klasy I – III sprzątają teren wokół szkoły
  • Konkurs plastyczny uczniów klas I – III "Jak pokonać problem naszych śmieci"
  • Konkurs literacki dla uczniów klas IV – VI "Aby Ziemia – dom wszystkich ludzi – stała się naszym domem"
  • Ogłoszenie konkursu "Zielona klasa"

X

  • Zbiórka kasztanów i żołędzi przeznaczonych dla zwierząt leśnych
  • Spotkanie z nadleśniczym, wykład na temat "Znaczenie drzew w biosferze"
  • Warsztaty dla członków koła przyrodniczego i ekologicznego "Od nasionka do drzewa"

XI 

  • Zbiórka karmy dla bezdomnych psów, spotkanie z przedstawicielami schroniska dla psów

XII

  • Pomagamy naszym ptakom przetrwać zimę:
    -         spotkanie z przedstawicielem OTOP – u na temat "Czy ptaki potrzebują naszej pomocy"

II   Dbamy o nasze zdrowie

  • Gry i zabawy na świeżym powietrzu

III

  • Prowadzimy obserwacje naszego środowiska – badamy stan zanieczyszczenia wody, powietrza i gleby najbliższej okolicy. Wykonanie dokumentacji i jej prezentacja w czasie festynu przez członków koła przyrodniczego i ekologicznego

IV
    Dzień Ziemi

  • Udział w sadzeniu lasu
  • Zbiórka surowców wtórnych (makulatura, butelki, baterie)
  • Ogłoszenie konkursu fotograficznego "Marsjanie nie zagrażają Ziemi – Ziemi zagraża człowiek"

V
   Międzynarodowy konkurs pod hasłem "Tylko jedna Ziemia"

  • Klasowe wycieczki po najbliższej okolicy

VI
    

Festyn

  1. Dekoracja szkoły elementami związanymi z hasłami festynu
  2. Identyfikator dla każdego uczestnika festynu "Zielona Żabka"
  3. Prezentacja osiągnięć i ogłoszenie wyników konkursów
  4. Wystawy:
    -         "Marsjanie nie zagrażają Ziemi – Ziemi zagraża człowiek"
    -         "Nasi milusińscy” – prezentacja swoich zwierząt
  5. Pokaz mody ekologicznej z prezentacją zachowań proekologicznych i          promocji zdrowego stylu życia
  6. Kiermasz książek pod hasłem "Ekologia w literaturze"
  7. Prezentacja piosenki ekologicznej
  8. Prezentacja danych dotyczących stanu naszego środowiska w postaci diagramów
  9. Sto pytań do przedstawicieli władz miasta "Czy nasze miasto jest przyjazne dla środowiska?"
  10. Gry i zabawy sportowe
  11. Stoisko z wyrobami z wikliny
  12. Bufet sałatkowy
  13. Stoisko z sokami, owocami, deserami
  14. Kiermasz kwiatów doniczkowych
     

Ewaluacja

Po zakończeniu festynu przeprowadzono wśród losowo wybranych uczniów, nauczycieli, rodziców i przybyłych gości ankietę.

Wnioski:

  • projekt realizowany w szkole spotkał się z dużym zainteresowaniem i pozytywnym przyjęciem zarówno ze strony środowiska szkolnego jak i lokalnego
  • uczniowie chętnie uczestniczyli we wszystkich pracach
                             

Opracowała dla Portalu Przyrodnik:
Maria Baranowska
koordynator edukacji ekologicznej
w SP nr 5
w Ostrowie Wlkp.   

Następna strona

Poprzednia strona

Wybrane wiadomości z szkół