Skamieniałe embriony

Skamieniałe embriony: artykuł nr 3126

2006-08-13 00:33:21 Ciekawostki

Badacze uzyskali szczegółowe trójwymiarowe obrazy wewnętrznej struktury skamieniałych embrionów mających ponad pół miliarda lat. To co zobaczyli zmienia naszą wiedzę o ewolucji owadów i skorupiaków. Ze względu na wyjątkowo małe rozmiary i kruchość, skamieniałe embriony są niezwykle rzadkie, niemniej jednak znaleziono je w kilku miejscach na świecie. Do tej pory tradycyjne, nieniszczące metody pozwalały naukowcom na stosunkowo łatwe badanie odkrytych powierzchni. Uzyskanie obrazu wnętrza było jednak możliwe jedynie przy zastosowaniu metod niszczących, które generowały tylko jeden dwuwymiarowy obraz wnętrza.

Teraz zespół badaczy wykorzystał mikroskopię tomografową synchrotronowo-rentgenowską (SRXTM) w celu uzyskania trójwymiarowych obrazów wnętrza embrionów o wysokiej rozdzielczości; rozdzielczość obrazów dorównuje rozdzielczości uzyskiwanej metodami niszczącymi. Wyniki obserwacji zespołu opublikowano w czasopiśmie "Nature".

W trakcie badania naukowcy przyjrzeli się embrionom wielu gatunków w różnych stadiach rozwoju zarodkowego. Szczegóły ujawnione na obrazach pozwoliły naukowcom między innymi określić strukturę embrionów i wyjaśnić powiązania między prehistorycznymi zwierzętami.

Co ważne, obrazy skamieniałych embrionów stawonogów (owadów i skorupiaków) pokazały, że są one bardzo podobne do embrionów współczesnych stawonogów. Zdaniem naukowców oznacza to, że historia ewolucyjna stawonogów może zostać przesunięta dalej w przeszłość niż do tej pory sądzono.

Źródło: Na podstawie artykułu w czasopiśmie "Nature" i informacji uzyskanych z Uniwersytetu w Bristolu (EU Cordis)