Europejski Shell Eco-marathon 2008: artykuł nr 5636
2008-04-18 01:27:58 Ekologia
Tegoroczna edycja to kolejne wyzwanie dla twórców energooszczędnych pojazdów. W dniach 22- 24 maja, 200 drużyn składających się ze studentów szkół technicznych z Europy i innych stron świata, udowodnią w jakim stopniu udało im się udoskonalić silniki, aby na jednym litrze paliwa pokonać jak najdłuższy dystans.
W ubiegłym roku tryumfatorem zawodów w kategorii prototypów, okazała się francuska drużyna z Lycée St. Joseph La Joliverie w Nantes, która osiągnęła imponujący wynik 3039 km na ekwiwalencie 1 litra paliwa, podróżując pojazdem z silnikiem spalinowym o napędzie benzynowym. Z kolei pierwsze miejsce w zawodach UrbanConcept w kategorii pojazdów napędzanych paliwem wodorowym uzyskała holenderska drużyna z De Haagse Hogeschool, pokonując dystans 557 km przy wykorzystaniu paliwa odpowiadającemu 1 litrowi benzyny. Grupa DTU Roadrunners z uczelni Technical University of Denmark otrzymała Climate Friendly Award*, nagrodę za pojazd przyjazny środowisku, emitujący rekordowo niską ilość dwutlenku węgla – 9g/km, pobijając równocześnie zeszłoroczny rekord - 15g/km. Drużyna ta zwyciężyła również w kategorii silników spalinowych w zawodach UrbanConcept.
2008: Kolejna edycja Europejskiego Shell Eco-marathon
Niezwykły sukces europejskiej edycji Shell Eco-marathon jest efektem
konsekwentnego ustalania nowych priorytetów.
Organizatorzy Shell Eco-marathon cieszą się ogromnym zainteresowaniem
przedsięwzięciem wśród drużyn z wielu krajów na całym świecie (20 krajów i 257
drużyn w 2007 roku). Z drugiej strony jednak, rosnąca liczba uczestników stanowi
wielkie obciążenie dla toru i przylegającej infrastruktury.
200 drużyn
Głównym celem organizatorów Shell Eco-marathon jest zapewnienie
bezpieczeństwa zarówno na, jak i poza torem, gdzie odbywają się zawody oraz
zagwarantowanie dobrych warunków zakwaterowania. W związku z tym, Shell
postanowił ograniczyć liczbę drużyn biorących udział w zawodach do 200 grup. Ten
limit zmniejszy obciążenie infrastruktury Shell Eco-marathon, zapewni lepsze
warunki uczestnikom zawodów, a jednocześnie umożliwi uczestnictwo w
przedsięwzięciu przedstawicielom wielu krajów i szkół, wykorzystujących różnego
rodzaju paliwa i silniki. Podczas tegorocznej edycji spodziewany jest wzrost
liczby krajów biorących udział w zawodach o 20% oraz uczestnictwo nowych
utalentowanych studentów, którzy przesuną granicę postępu technicznego dzięki
innowacyjnym metodom konstrukcyjnym.
Zwiększanie potencjału innowacyjnego kategorii UrbanConcept
Energooszczędność i zrównoważony transport to od zawsze “raison d’être”
przedsięwzięcia ShellEco-marathon. Chodzi nie tylko o zaprezentowanie się na
torze – jednym z celów zawodów jest stymulowanie rozwoju konstrukcji przyjaznych
środowisku, które wykorzystują mniej paliwa i emitują mniej dwutlenku węgla.
Potencjał innowacyjny pojazdów biorących udział w kategorii UrbanConcept
zasługuje na solidną promocję z nadzieją, że pewnego dnia pomysły uczestników
zostaną wykorzystane do masowej produkcji samochodów.
Jeroen van der Veer, dyrektor generalny Royal Dutch Shell, powiedział: "Niektóre z najbardziej innowacyjnych zastosowań z wykorzystaniem energii zostaną zainicjowane przez dzisiejszą młodzież. Shell Eco-marathon zapewnia studentom zaplecze potrzebne do tworzenia nowoczesnych i energooszczędnych pojazdów. Uczestnicy pokazują jak, poprzez eksperymentowanie, współzawodnictwo i zabawę, dokonywać nowych odkryć technologicznych.”
Szczegóły dotyczące przedsięwzięcia Europejskiego Shell Eco-marathon
Projekt edukacyjny
Już od 1985 roku studenci z Europy i innych stron świata, biorą udział w
imprezie Shell Eco-marathon, a ich celem jest skonstruowanie pojazdu, który
pokona największy dystans spalając przy tym możliwie najmniejszą ilość energii i
emitując jak najmniej spalin.
Kategorie rywalizacji: Prototypy i UrbanConcept
Studenci mogą przystąpić do rywalizacji w jednej z dwóch kategorii pojazdów:
‘Prototypy’ lub ‘UrbanConcept’. ‘Prototypy’ są wynikiem twórczego myślenia
uczniów oraz studentów stanowiąc głównie futurystyczne projekty, stworzonew celu
zmaksymalizowania wydajności poprzez wykorzystanie lekkich konstrukcji i
aerodynamiki.
Pojazdy ‘UrbanConcept’ są konstruowane zgodnie ze standardowym wizerunkiem
środków transportu i z reguły wyglądają jak samochody, które codziennie widujemy
na naszych ulicach. Od wprowadzenia w 2003 roku, kategoria ta staje się coraz
bardziej popularna, ku wielkiemu zadowoleniu Shell.
Zrównoważony transport
Shell, w poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań przyłączył się do projektu
społecznego zwanego „zrównoważony transport”. Uczestnicy Shell Eco-marathon mogą
korzystać z dowolnych rodzajów paliwa i technologii, które mają im umożliwić
uzyskanie jak najlepszego efektu.
Jeroen van der Veer, dyrektor generalny Royal Dutch Shell: "W 24 roku istnienia, projekt Shell Eco-marathon jest jednym z najpopularniejszych programów poświęconych przyszłości zrównoważonej polityki energetycznej i z roku na rok bierze w nim udział coraz większa liczba uczestników”.
Do dyspozycji mają zarówno konwencjonalne rodzaje paliw (olej napędowy, benzyna i gaz), jak i paliwa alternatywne, takie jak: paliwo wodorowe, paliwo GTL uzyskiwane z gazu ziemnego i paliwo powstałe z przemiany energii promieniowania słonecznego. Nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o rodzaj paliwa wykorzystywanego do napędu, pod warunkiem, że zostaną zachowane wszystkie zasady bezpieczeństwa.
W celu oceny i porównania wszystkich rodzajów energii, drużyny biorące udział
w zawodach muszą pokonać ustaloną odległość w regulaminowym czasie. Następnie,
zużytą energię przelicza się na liczbę kilometrów pokonanych na litrze paliwa.