Bďż˝dďż˝ na bie��co z wydarzeniami, subskrybuj kanaďż˝y RSS
     Zobacz inne kanaďż˝y tematyczne RSS dziennika BIOLOG
Wiadomo�ci | Biotechnologia | Botanika | Ciekawostki | Ekologia | Le�nictwo | Medycyna | Zoologia | Encyklopedia | Forum chemiczne | Forum medyczne |

Odkryto praprzodka krokodyli

2011-01-26 02:26:46   Zoologia

Gatunek, który może być praprzodkiem krokodyli sprzed ponad 200 mln lat, odkryto w Teksasie - informuje serwis "Discovery News". Gatunek nie otrzymał jeszcze swojej nazwy naukowej. Skamieniałość zwierzęcia odkryto w zachodnim Teksasie. Żyło ono 225 mln lat temu, kiedy powoli rozpoczynał się świt ery dinozaurów.

Naukowcy przypuszczają, że gatunek wolał raczej poruszać się po suchym lądzie, niż prowadzić ziemnowodny tryb życia, jak dzisiejsze krokodyle. Prawdopodobnie potrafił nawet biegać.

"Być może jest to prababka wszystkich krokodyli" - zastanawia się Doug Cunningham, który przeprowadził badania skamieniałości za pomocą tomografu komputerowego.

Naukowiec podkreśla, że czaszka zachowała się w bardzo dobrym stanie, co jest wyjątkową rzeczą. "Ekscytujące było zajrzenie za pomocą tomografu do wnętrza puszki mózgowej. Zobaczyliśmy dzięki temu, że mózg ewoluował bardzo wolno" - opisuje.

Jak dodaje członek zespołu, Sankar Chatterjee z Museum of Texas Tech, w czaszce pra-krokodyla jest dużo zatok, jak u dzisiejszych krokodyli. "Te zatoki mogą być związane z wydawaniem dźwięków. W przeciwieństwie do większości gadów, krokodyle są bardzo +wokalne+ i dobrze słyszą".

W końcu jednak krokodyle i aligatory porzuciły ląd na rzecz wody. "I było to chyba najmądrzejsze, co mogły wtedy zrobić, zważywszy, że dzięki temu nie musiały konfrontować się z dinozaurami" - podsumowuje Chatterjee.

Dzięki uprzejmości: PAP - Nauka w Polsce

Tagi: krokodyle

Komentarze KOMENTARZE
Zapraszamy też do dyskusji na największym polskim forum ekologiczne

To dobre odkrycie.Sam jestem biologiem i wiem na jakim etapie ewolucji stoją gady. Super.
~Przemek(2011-01-30)