Kopiowanie i przedrukowywanie do celów zarobkowych zabronione!
Wersja do druku w formacie Microsoft Word(RAR - 37kB)
Projekt apelu z okazji DNIA ZIEMI
Realizacja apelu:
PRZYWITANIE OBECNYCH PRZEZ UCZENNICE PROWADZĄCE APEL
'Witamy na apelu z okazji DNIA ZIEMI '
RECYTACJA WIERSZY
Do całej Ziemi Do całej Ziemi szczęśliwej, Śmieci Śmieci tu, śmieci tam, śmieci wszędzie ... |
Zostawcie nam Zostawcie nam czysty kawałek świata, Przyroda Przyroda to piękne krajobrazy.
|
3. INSCENIZACJA
(Narratorkami są dwie uczennice (J,A), które na zmianę czytają tekst.)
J: Nie chcemy utonąć w śmieciach to hasło tegorocznego DNIA ZIEMI w naszej szkole. Zanim wyruszymy sprzątać naszą wieś zastanówmy się nad problemem śmieci.
A: Zaczynamy żyć w królestwie śmieci. Wiadomo, że nawet najsolidniej wykonany produkt zużywa się i staje się bezużytecznym śmieciem.
Śmieci swoją drogę zaczynają w naszych mieszkaniach w kubełku na śmieci.
(Uczeń wnosi kosz na śmieci, poszczególni uczniowie wrzucają do kosza wymieniane śmieci.)
J: A co wyrzucamy:
(Uczeń zabiera pełen kosz ze sceny.)
Wszystko, co jest nam niepotrzebne wyrzucamy do jednego pojemnika, wynosimy z domu i zapominamy o tym. A góry śmieci rosną. Zastanówmy się, jak zmniejszyć ich ilość.
A: Jeśli nie chcemy utonąć w śmieciach powinniśmy:
Powinniśmy także:
J: Chcielibyśmy pokazać wam, jak oznacza się produkty, które można używać jako surowce wtórne. Oto te symbole:
(Wchodzą uczniowie niosąc plansze z symbolami recyklingu)
Te symbole oznaczają recykling, czyli ponowne wprowadzenie do produkcji surowców wtórnych odzyskanych z odpadów.
Pamiętaj! Produkuj jak najmniej śmieci. Śmieci mogą mieć wprawdzie wartość, jednak koszt ich przerobu jest bardzo wysoki.
A: W miastach wiele ludzi już nauczyło się segregować śmieci. Do specjalnych pojemników wyrzucają oddzielnie: papier, szkło, metale, plastiki.
(Uczeń wnosi podpisane pojemniki do segregowania śmieci, a inni podchodzą z siatkami pełnymi różnych śmieci i segregują je.)
Może z czasem taka segregacja będzie możliwa na wsi. A tymczasem można zebrane butelki i słoiki odwieźć do punktu skupu, podobnie zebraną makulaturę czy puszki.
A co z odpadkami organicznymi, czyli obierkami, resztkami pożywienia oczywiście na kompostnik. Na wsi jest to możliwe (w mieście gorzej) i pożyteczne, bo można użyźnić przydomowy ogródek.
J: Jeszcze jeden mamy problem do przemyślenia. Jest to problem ogromny. Już niedługo wyruszamy z workami po śmieci, które sami zgubiliśmy idąc do szkoły, do sklepu, na spacer. Dwa razy do roku porządkujemy naszą wieś, a wiecznie tych śmieci pełno.
Pamiętaj! Porzucone przez nas śmieci nie pozostają obojętne dla środowiska. Nie tylko szpecą krajobraz, ale zatruwają stawy, jeziora, rzeki, wody podziemne, glebę i powietrze.
Zanim zgubisz niechciany śmieć pomyśl jakie szkody może spowodować on w środowisku.
4. ROZWIĄZANIE ZADAŃ PRZEZ POSZCZEGÓLNE KLASY - DRUŻYNY
A: Na podsumowanie naszych rozważań przygotowaliśmy dla was kilka zadań do wykonania. Każda klasa-drużyna otrzyma do rozwiązania krzyżówkę i do uzupełnienia planszę.
( Uczennica rozdaje każdej klasie-drużynie komplet zadań do wykonania załącznik nr 1.)
Wybierzcie spośród siebie lidera, który będzie wpisywał odgadnięte hasła. Kto szybszy, ten lepszy. Życzymy wam owocnej pracy.
(Zebranie wykonanych zadań i ich sprawdzenie przez uczniów prowadzących apel, ogłoszenie wyników.)
5. PRZYDZIAŁ REJONÓW SPRZĄTANIA, ROZDANIE WORKÓW NA ŚMIECI I TRANSPARENTÓW Z HASŁEM
Rozdamy Wam teraz worki na śmieci i transparenty z hasłem: Nie chcemy utonąć w śmieciach. Niech cała wieś wie w jakim celu wędrujemy.
( Uczniowie wnoszą transparenty z hasłem i worki na śmieci. Nauczyciel odpowiedzialny odczytuje przydział rejonów.)
6. WYMARSZ W TEREN
ZAŁĄCZNIK 1
PLANSZA JAK SEGREGOWAĆ ŚMIECI
Podpiszcie odpowiednio pojemniki służące do segregacji odpadów.
KRZYŻÓWKA
kl IV - VI
Rozwiążcie krzyżówkę. Litery z ponumerowanych pól utworzą rozwiązanie.
PIONOWO:
POZIOMO:
HASŁO:
KRZYŻÓWKA
Rozwiążcie krzyżówkę. Rozwiązaniem jest wyraz z pionowej kolumny.
KRZYŻÓWKA
kl II - III
Rozwiążcie krzyżówkę. Rozwiązaniem jest wyraz z pionowej kolumny.
ROZWIĄZANIE:
- to miejsce składowania śmieci.