Matury 2008 - wyniki, podsumowanie


Matury 2008 - wyniki, podsumowanie: artykuł nr 5823

2008-07-01 12:38:09 Szkoła

Do egzaminu maturalnego w maju tego roku przystąpiło ponad 415 tys. zdających, w tym 398 tys. stanowili tegoroczni absolwenci. Każdy maturzysta przystępuje obowiązkowo do egzaminu z języka polskiego - ustnego i pisemnego, wybranego języka obcego nowożytnego - ustnego i pisemnego oraz pisemnego egzaminu z jednego przedmiotu do wyboru. Egzaminy można zdawać na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.

Aby zdać egzamin, trzeba uzyskać co najmniej 30 proc. punktów. Wyniki uzyskane na maturze są podstawą przy rekrutacji na studia.

W przedmiotach takich jak język polski i popularne języki obce (najczęściej wybierany jest język angielski), zdawanych obowiązkowo, a rzadko uwzględnianych w wymaganiach rekrutacyjnych uczelni, znaczna większość maturzystów wybiera egzamin na poziomie podstawowym. Do grupy takich przedmiotów należy również najliczniej wybierana geografia.

Wśród tegorocznych absolwentów maturę zdało 80 proc., a wśród absolwentów z lat ubiegłych, którzy pomimo tzw. amnestii maturalnej nie uzyskali do tej pory świadectwa dojrzałości - 37 proc.

Osoby, które nie zdały w tym roku jednego obowiązkowego egzaminu (11 proc. zdających), mają prawo przystąpić do niego w sierpniu. Gdyby w tym roku, tak jak w roku 2007, obowiązywała "amnestia maturalna" - zdałoby 90 proc. absolwentów.

Podobnie jak w poprzednich latach najlepiej z maturą poradzili sobie zdający w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców - zdało tam 81 proc. absolwentów, najmniej na wsi - 65 proc. W szkołach publicznych maturę zdało 80 proc. przystępujących, w szkołach niepublicznych - 58 proc.

Egzamin pisemny z języka polskiego zdało na poziomie podstawowym 94 proc. maturzystów, na poziomie rozszerzonym - 99 proc. Jednocześnie średni wynik na poziomie podstawowym to 52 proc. możliwych punktów i 59 proc. na poziomie rozszerzonym.

Na niski poziom językowy prac zwrócił uwagę przewodniczący Rady Języka Polskiego prof. Andrzej Markowski. Cytował fragmenty tekstów uczniów zastrzegając, że są to przypadki jednostkowe, nie mniej jednak nie powinno takich być w pracach maturalnych. I tak byli maturzyści, którzy napisali: "Izabela popadła w chwilowy szezląg", "Izabela wychowała się w kuluarach arystokracji", "Bohaterka jako żywy organizm posuwa się do przodu starzejąc się", "Mickiewicz był filatelistą w okresie studiów", "Wiersz Tetmajera mówi o wykończonych bez siły ludziach".

Wiceminister edukacji Zbigniew Marciniak podkreślił, że podczas nauki należy kłaść większy nacisk na poprawne posługiwanie się językiem polskim przez uczniów. Powinni to robić nie tylko poloniści, ale nauczyciele wszystkich przedmiotów. Jak mówił, będzie to jednym z priorytetów reformy edukacji. Zasugerował, że być może w przyszłości, aby podnieść poziom wyników egzaminów maturalnych z polskiego, powinny być one wymagane przez wszystkie uczelnie w procesie rekrutacji.

Jak mówiła p.o. dyrektor CKE Maria Magdziarz, najniższe średnie wyniki uzyskano z przedmiotów najczęściej wybieranych przez maturzystów: geografii, którą zadawało 38 proc. maturzystów, wiedzy o społeczeństwie - 32 proc., biologii - 24 proc.

Egzamin z geografii na poziomie podstawowym zdało 90 proc. maturzystów, na poziomie rozszerzonym - 98 proc.; średnie wyniki uzyskane to odpowiednio: 46 proc. i 55 proc. Egzamin z WOS na poziomie podstawowym zdało 88 proc. maturzystów, na rozszerzonym - 94 proc.; średnie wyniki uzyskane to odpowiednio: 41 proc. i 44 proc. Egzamin z biologii na poziomie podstawowym zdało 83 proc. maturzystów, na poziomie rozszerzonym - 92 proc.; średnie wyniki uzyskane to odpowiednio: 41 proc. i 51 proc.

Niskie średnie wyniki z tych przedmiotów Magdziarz tłumaczyła właśnie tym, że są one masowo wybierane, gdyż uważane są za łatwe do zdania. "Tymczasem tak nie jest, tegoroczny egzamin z WOS pokazał brak zrozumienia i umiejętności posługiwania się obowiązującym w tej dziedzinie językiem prawniczym" - powiedziała.

Minister edukacji Katarzyna Hall komentując wyniki tegorocznych matur powiedziała, że zasady przeprowadzania go są dość skomplikowane, a wyniki mało czytelne i trudno porównywalne, dlatego powinny zostać one w przyszłości zmienione. Zastrzegła jednocześnie, że potrzebna jest stabilizacja i wszelkie zmiany powinny być dokładnie przemyślane, przeanalizowane i wprowadzane z odpowiednim wyprzedzeniem, tak by nie wymagały korekt. Zaznaczyła, że częste zmiany nie służą edukacji i uczniom, stąd jakichkolwiek zmian nie należy spodziewać się wcześniej niż przed 2010 r.

Tagi: wyniki matury 2008 wyniki z matury matura wyniki biologia wyniki chemia wyniki angielski wyniki matura 2008 matura 2009

Następna strona

Poprzednia strona

Komentarze do artykułu nr 5823

powinni wrocic do starego systemu: sprawdza szkola...i egz na studia, a nie sprawdza mi na 50 i nawet nie odesla i nie wiem co mam zle...glupota
~polak(2008-07-02)

wydaje mi się, że nowa matura z j.polskiego po prostu ogranicza młodych ludzi- muszą trafić w klucz,myśleć schematami. nie mogą popisać się swoimi rozważaniami na dany temat. Napisałam wypracowanie z matury rozszerz. na maksymalną ilość stron. I co? Nie trafiłam w klucz, mam tylko 56%. Myślę,że stara matura była o wiele lepsza..
~emma Ocena artykułu: 3(2008-07-03)

Polak ma racje uwazam ze czlowiek sie uczy na bledach i chocby z tego powodu cke powinna nam odsylac prace.
~Olga(2008-07-03)

program gimnazjumjest do niczego przepycha się uczniów żeby nie grandowali a w szkole średniej przez rok ujażmia się uczniów przez rok się uczy a w trzecej klasie przygotowuje się o matury ucznia który ma braki w wiadomościach podstawowych
~Anna(2008-07-04)

"Niskie średnie wyniki z tych (...) łatwe do zdania"
~darrma(2008-07-04)

polak po co ci wiedziec co miales dobrze a co zle chyba na lekcjach polskiego pisalo sie wypracowania i pani z polskiego jak sprawdzila prace to je chyba rozdawala i wiadomo bylo jakie sie robilo bledy, a pani z polskiego przeciez sprawdza tak jak ci co sprawdzaja matury
~zitka Ocena artykułu: 4(2008-07-05)

zgadzam sie z "polakiem" stary system byl chyba bardziej obiektywny, a przede wszystkim nie zamykal nikomu drogi na studia, dzis jestesmy ograniczeni tym co zdajemy na maturze, a i to nie jest obiektywne, bo lepiej sie przeziez sciaga we wlasnej szkole niz na nieznanym gruncie :/
~ja:)(2008-07-07)

dokladnie system jest beznadziejny ogranicza nas co do wyboru kierunku studiow:/ no i oczywiscie wymaga od nas tego zebysmy trafili w klucz ktory wymylony zostal przez pare osob;( zalosne kazdy mysli inaczej a oni chca wtloczyc w nas forme (jak w ferdydurce)
~paulinka(2008-07-08)

Mówią, że to wina bezmyślności maturzystów, iż wybierają dany przedmiot, bo uważają go za łatwy... Pewnie trochę w tym racji jest, ale większość z nas (tegoroczna maturzystka) raczej ma ściśle określone cele, a maturalny przedmiot nie jest kwestią przypadku. Z reguły. Niski poziom? Toż to wina kluczy i ograniczeń jakie posiadają co poniektórzy egzaminatorzy. Czemu nie zaliczają poprawnych odpowiedzi, które są w podręcznikach, tylko kierują się durnym kluczem, mimo iż niby redagowanym? ;/
~iori(2008-07-09)

a mnie się wydaje, że najpier należy zmienić przedmioty, które młodzież wybiera jako dodatkowe. Skąd pomysł, że łatwo zdać geografię czy WOS skoro większa część młodzieży nie potrafi odnaleźć na mapie podstawowych państw, nie mówiąc już o stolicach. A jak dobrze zdać maturę jeśli nie ma się pojęcia co to jest Botswana czy Burkina Faso? Pozdrawiam wierzących we własne siły przyszłych zdających geografię - może atlas to nie jest takie straszne zło i można się z nim zaprzyjaźnić? Spróbujcie
~belfer(2008-07-09)

Obecny, zewnętrzny egzamin maturalny nie jest doskonały. Wazne jest jednak, że sprawdzają go niezalezni egzaminatorzy!Nie wyobrażam sobie powrotu do starego systemu, do sytuacji, że polonista ze sprawdzonymi pracami musi przejśc przez gabinet szefa! Dlaczego? Domyślcie sie sami!
~polonistka(2008-07-17)

a gdzie sa WYNIKI z poprawkowej matury? dlaczego nie wpisujecie na stronie oke wczesniej? tylko mamy isc na darmo do tej zrabanej budy zeby nam z łaska powiedzieli czy mamy swiadectwo czy nie?? czyste swinstwo i okrucienstwo!!!!!!!!1
~popieprzone oke(2008-09-15)

Twój komentarz



Wybrane wiadomości z szkół