CENTRUM NAUKI KOPERNIK: artykuł nr 48967
2010-10-22 01:38:04 Ciekawostki
Od 22 października Centrum Nauki Kopernik rozpoczyna telefoniczne rezerwacje zwiedzania dla grup. To propozycja skierowana głównie dla szkół, bardzo ważnego adresata oferty Centrum. Tego dnia także wystawy Centrum testować będą nauczyciele, dla których wizyta w tej nowej w Polsce instytucji stanowi szansę na wzbogacenie procesu nauczania, ale też wyzwanie.
Otwarcie Centrum Nauki Kopernik odbędzie się 5 listopada 2010 r, po
trwającym 3 dni Wielkim Wybuchu (www.wielkiwybuch.eu) rozpocznie się
"normalne" zwiedzanie Centrum. Wśród 450 tys. osób, które zgodnie
z przewidywaniami rocznie odwiedzą Centrum, znaczną część stanowić będą
grupy szkolne.
Co czeka nauczycieli w Centrum Nauki
Kopernik
W otwieranym w tym roku module A Centrum, na 3,8 tys. m2 znajdzie się
360 interaktywnych eksponatów pogrupowanych w galeriach tematycznych.
Będą to: Korzenie cywilizacji, Galeria dla najmłodszych "Bzzz!",
Strefa światła, Człowiek i środowisko oraz Świat w ruchu.
W pierwszej połowie 2011 roku otwarte zostaną: galeria: Re:generacja,
laboratoria (fizyczne, chemiczne, biologiczne, robotyczne) oraz
Planetarium, Park Odkrywców z dziełami sztuki i interaktywnymi
eksponatami do eksperymentów pod gołym niebem oraz ogród na dachu.
Eksponaty wszystkich naszych galerii są interaktywne, większość ma
charakter interdyscyplinarny. Wszystkie galerie zostaną
przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, również niewidomych.
Nowy typ zwiedzania
Układ galerii i rozmieszczenie eksponatów stwarza możliwość
samodzielnego, bezpiecznego poruszania się po wystawach Centrum Nauki
Kopernik. Dotyczy to klas, grup i pojedynczych uczniów.
Każdy nauczyciel będzie mógł tu przeprowadzić swoje własne,
niepowtarzalne zajęcia. Do niego należy wybór galerii, dobór
eksponatów, forma prowadzenia zajęć (proporcje: czas nauki a czas
zabawy; poziom samodzielności), określenie czasu ich trwania, itp. CNK
realizuje w ten sposób misję budzenia ciekawości świata, stawiania
pytań, inspirowania do dalszych działań. W tym sensie stanowi raczej
nowość na mapie edukacyjnej Polski.
Ta nowość może być zaskoczeniem dla nauczycieli, przyzwyczajonych do
tradycyjnego zwiedzania, np. w muzeach. By mogli się do tego
przygotować, pod koniec 2010 roku uruchomiona zostanie internetowa
Platforma Edukacyjna (więcej informacji poniżej); Po otwarciu Centrum
na stronie www.kopernik.org.pl będzie można zaznajomić się z dokumentem
zawierającym rzeczowe objaśnienia wszystkich eksponatów wystawy. Ten
kilkudziesięciostronicowy dokument będzie można przesyłać i
drukować, także w szkołach.
Podczas zwiedzania w galeriach pomocą w wielu sprawach mogą też służyć
animatorzy. To w znacznej części studenci ostatnich lat studiów,
absolwenci wyższych uczelni lub doktoranci, którzy posiadają
odpowiednie przygotowanie merytoryczne, zostali też przeszkoleni w
zakresie pracy z różnymi grupami zwiedzających. Każdy eksponat został
zaopatrzony w krótkie objaśnienia, również w języku angielskim.
Platforma edukacyjna
Pod koniec grudnia na stronie www.kopernik.org.pl zostanie uruchomiona
Platforma Edukacyjna. Będzie zawierała szczegółowe plany wszystkich
galerii z rozmieszczonymi w nich eksponatami. Na podstawie tych mapek
będzie można wytyczyć indywidualne trasy zwiedzania.
Każdy eksponat będzie tu szczegółowo opisany. Oprócz krótkich notek
zamieszczone zostaną objaśnienia skierowane przede wszystkim do
uczniów, wskazówki dydaktyczne adresowane do nauczycieli oraz odnośniki
prowadzące do internetowych i nieinternetowych źródeł wiedzy związanej
z eksponatem. Materiały o eksponatach będą wzbogacane o krótkie
artykuły o charakterze popularno-naukowym. Prezentowane materiały
umożliwią nauczycielowi wskazanie uczniom, z których eksponatów powinni
skorzystać. Pomogą też wykorzystać przeprowadzone na wystawie
doświadczenia w nauczaniu po wizycie w Centrum.
Czwartki dla nauczycieli
Cykliczne czwartkowe spotkania dla nauczycieli to możliwość
rozszerzenia współpracy ze środowiskiem nauczycielskim na zasadach
dialogu. Zależy nam, aby nauczyciele, ważni dla nas partnerzy, mogli w
dogodnym czasie (zwiedzanie z klasą wiąże się z licznymi obowiązkami),
zwiedzić Centrum, poznać galerie oraz eksperymentować z dostępnymi
eksponatami. Każdy nauczyciel będzie mógł wtedy zaplanować własne,
niepowtarzalne zajęcia w Centrum, indywidualnie dostosować je do swoich
potrzeb i oczekiwań np. związanych z przedmiotem nauczania, realizacją
wymagań programowych. Będzie mógł również uwzględnić szczególne,
nieznane nam potrzeby i możliwości uczniów (np. wynikające z wieku
uczniów, typu szkoły).
Tego dnia do dyspozycji nauczycieli będzie również specjalna sala,
miejsce spotkań z pracownikami CNK i z innymi nauczycielami. Mamy
nadzieję, że współpraca z CNK doprowadzi do wymiany pomysłów,
doświadczeń w środowisku nauczycielskim i zaowocuje nowymi projektami,
warsztatami, szkoleniami.
Czwartki dla nauczycieli rozpoczynają się 18 listopada, godz. 16.00.
Zgłoszenia należy przesyłać na specjalny formularz, który zostanie
uruchomiony wkrótce na stronie Centrum. Spotkania będą organizowane w
grupach do 30 nauczycieli. Do końca roku kalendarzowego zaplanowaliśmy
5 takich spotkań w interdyscyplinarnym gronie.
Projekty edukacyjne i inne działania?
Centrum Nauki Kopernik, korzystając ze swoich dotychczasowych
doświadczeń, będzie miało charakter otwarty, prowadząc wiele
przedsięwzięć w Polsce, ale także za granicą.
Kluby Młodego Odkrywcy zakładane są w szkołach, w świetlicach, domach
kultury i innych placówkach oświatowych. Uczniowie pod opieką dorosłego
stawiają w nich pierwsze kroki w pracy naukowej - przedstawiają
hipotezy, proponują metody weryfikacji, przeprowadzają i analizują
pierwsze, naukowe eksperymenty. To miejsce, gdzie każdy może zostać
badaczem. Nie oceniamy stanu wiedzy, nie stawiamy ocen. Tu nikt nie
popełnia błędu. Na własną rękę i zgodnie z własnymi zainteresowaniami
klubowicze wraz z opiekunami szukają odpowiedzi na naukowe pytania.
Kluby to przestrzeń dla eksperymentowania, konstruowania, dyskutowania
i odkrywania świata na własną rękę. Spotkania klubów najczęściej
odbywają się poza lekcjami szkolnymi, popołudniami lub np. w soboty.
Kluby Młodego Odkrywcy operują najprostszymi materiałami - łatwo
dostępnymi, tanimi, z odzysku. Przeprowadzane eksperymenty nie wymagają
drogiego i specjalistycznego sprzętu. Klubowicze mają więc szansę
powtórzenia eksperymentu w domu, na podwórku czy wśród swoich
przyjaciół. Kluby tworzą swoją sieć w całej Polsce. Bycie klubowiczem
to przynależność do społeczności odkrywców. Serwis www.kmo.org.pl
to miejsce wymiany doświadczeń, wzajemnej inspiracji i zdrowej
rywalizacji.
Konferencja "Pokazać-Przekazać". Specjalnie dla nauczycieli
zainteresowanych nowoczesnymi, interaktywnymi metodami nauczania i
rozwijania zainteresowań uczniów, Centrum od czterech lat organizuje
konferencję "Pokazać-Przekazać". Podczas warsztatów przygotowywanych w
ramach konferencji nauczyciele wspólnie opracowują eksperymenty, które
mogą wykorzystać na swoich zajęciach. W konferencjach uczestniczą także
demonstratorzy naukowi z zagranicznych ośrodków.
Pokazy naukowe. Starszych uczniów zapraszamy na pokazy naukowe, takie
jak Cieśnienie czyli 20 tys. torebek cukru; Tajniki Areodynamiki,
stepowanie na balonie, w oparach absurdu.
Akademia Techniki. W ramach Akademii Techniki, organizowanej wraz z
partnerem strategicznym - firmą Samsung, Centrum Nauki Kopernik
odwiedziło ponad 90 szkół prowadząc w nich lekcje warsztatowe: "Jak
działa mikrofalówka" i "Jak działa LCD". Głównym celem Akademii było
rozszerzanie oferty edukacyjnej szkoły, wspieranie realizacji celów
nowej podstawy programowej nakładającej na szkoły wymóg prowadzenia na
lekcjach doświadczeń, wyjście naprzeciw potrzebom nauczycieli a przede
wszystkim rozbudzanie ciekawości wśród uczniów gimnazjów oraz
zachęcanie ich do samodzielnego poznawania świata i uczenia się.
Podczas ewaluacji przeprowadzonej przez Centrum Nauki Kopernik
większość nauczycieli uznała Akademię Techniki za jedne z najlepszych
zajęć tego typu, jakie mieli okazję zobaczyć, i wyraziło chęć ponownego
zaproszenia animatorów Centrum Nauki Kopernik z warsztatami dotyczącymi
innych tematów. Również ponad 80% ankietowanych uczniów uważało zajęcie
za ciekawe i przeprowadzone w atrakcyjnej formie.
Od kilku lat Centrum Nauki Kopernik ma swoje liczne ambasady również za
wschodnią granicą. Przy wsparciu fundacji Patrners Polska prowadzimy
szkolenia z aktywnych metod nauczania w Gruzji i Tadżykistanie
PRZYKŁADY ZASTOSOWAŃ
EKSPONATÓW CENTRUM NAUKI KOPERNIK W PROCESIE EDUKACYJNYM
Hiperbola i spółka
Hiperbola, podobnie jak parabola, elipsa i okrąg nazywane są w
matematyce krzywymi stożkowymi. Dlaczego? Co mają wspólnego ze
stożkiem? O tym najłatwiej przekonać się używając eksponatu
Wszystkie te cztery krzywe mają wspólny rodowód. Każda powstaje w
wyniku przecięcia stożka pod nieco innym kątem. Linię cięcia wyznacza
poziom cieczy w przechylanej bryle.
Pokrewieństwo tych krzywych najlepiej ujawnia się w astronomii. Droga,
po której porusza się każde ciało Układu Słonecznego, to jedna z
czterech krzywych stożkowych. Planety, asteroidy i komety okresowe
krążą po okręgu lub elipsie. Komety jednorazowe, które tylko raz
pojawiają się w pobliżu Słońca i już nigdy nie wracają, poruszają się
zaś po torze parabolicznym lub hiperbolicznym.
Jeden z miliona
Czy milion to dużo czy mało? Ile to jest jeden procent? Promil? Setna
procenta? Dobrą intuicję pozwala rozwinąć prosty eksponat umieszczony w
sekcji matematyka w galerii Korzenie Cywilizacji. To trzy przezroczyste
walce, każdy wypełniony milionem kuleczek, białych i czerwonych. Wśród
miliona kuleczek górny pojemnik zawiera tysiąc czerwonych, środkowy
dziesięć, a dolny tylko jedną - pozostałe kuleczki są białe. W danej
chwili jesteś jedną z dwóch milionów osób będących w Warszawie. Czy
łatwo Cię odnaleźć w tym tłumie? Możesz to sobie wyobrazić szukając tej
jednej czerwonej kulki w milionie innych, w dolnym walcu.
Jeden na milion to jednak wcale nie tak mało w świecie chemii.
Wystarczy rozpylić trzy cząsteczki gazu bojowego - fosgenu - na milion
cząsteczek powietrza, żeby podrażnić układ oddechowy człowieka.
Stężenie 25 cząsteczek na milion (chemicy oznaczają to jako 25 ppm)
jest już dla nas śmiertelne. Dziś na milion cząsteczek powietrza
przypada 385 cząsteczek dwutlenku węgla, a w XIX wieku przed epoką
industrialną było 280. Ten wzrost budzi niepokój, bo
dwutlenek węgla przyczynia się do ocieplenia ziemskiego klimatu.
W środkowym walcu czerwona jest co tysięczna kulka - te kolorowe
stanowią jeden promil wszystkich. Promil, inaczej jedna tysięczna, bywa
używany przy określaniu stężenia alkoholu we krwi. W Polsce wolno
prowadzić samochód, jeśli nie przekracza ono 0,2 promila.
Górny walec zawiera 990 000 przezroczystych i 10 000 czerwonych
kulek. Kolorowa jest co setna - jeden procent. Taki odsetek swego
podatku każdy obywatel może rozdysponować wedle własnego uznania,
przekazując pieniądze wybranej organizacji pożytku publicznego.
INFORMACJE PRAKTYCZNE
- 22 października zostanie uruchomiona telefoniczna rezerwacja dla grup, również szkolnych; w pierwszym etapie dostępne są terminy rezerwacji do końca roku kalendarzowego
- cena biletu ulgowego dla ucznia w grupie wynosi 11.00 PLN, opiekun wprowadzający grupę minimum 10 uczniów wchodzi bezpłatnie
- przed budynkiem Centrum można zatrzymać autokar i bezpiecznie wysadzić uczniów, nie ma jednak możliwości dłuższego parkowania
- dla zorganizowanych grup przygotowane zostały specjalne szatnie
- w budynku funkcjonuje "pokój śniadań", gdzie uczniowie mogą usiąść i zjeść własne śniadanie; docelowo będzie działało również bistro i sklepik
- Centrum można zwiedzać spontanicznie, po prostu dobrze się bawiąc, jednak ci, którzy poświęcą czas na przygotowanie więcej skorzystają, pomocne w przygotowaniu są informacje zamieszczone na stronie www.kopernik.org.pl
- nauczyciele wybierający się na zwiedzanie z grupą podopiecznych powinni zaplanować system zwiedzania; galerie nie są zamkniętymi przestrzeniami, konieczne jest więc ustalenie punktów i czasu zbiórki
- zwiedzanie Centrum warto rozplanować na kilka wizyt lub co najmniej na etapy; jedna wizyta zajmuje przeciętnie 2 godziny, po których intensywność przeżyć wymusza co najmniej przerwę ;-) nikt nie jest w stanie w tym czasie zobaczyć całego Centrum; UWAGA! podczas ponownego zwiedzania możemy być zaskoczeni zmianami, które w międzyczasie zaszły w Centrum lub niestandardowymi akcjami
- nauczyciele, włączając wizytę w Centrum do procesu dydaktycznego mogą zaplanować ścieżkę zwiedzania, np. tematycznie, korzystając z opisów dostępnych na stronie internetowej; opisy są przygotowane w wygodnej do wydrukowania formie; w przyszłości na potrzeby dydaktyki uruchomiona zostanie Platforma Edukacyjna; nie ma tu natomiast wyznaczonych tras zwiedzania
- w CNK nie ma przewodników, ale dostępni cały czas są wyszkoleni animatorzy - w znacznej części studenci ostatnich lat studiów, absolwenci wyższych uczelni lub doktoranci, służący pomocą merytoryczną oraz organizacyjną
- gotowych "lekcji muzealnych" w Koperniku nie będzie, ale można będzie zamówić pokaz interaktywny np. "Tajniki aerodynamiki"
- Centrum jest otwarte na zorganizowane grupy nie tylko ze szkół; planowane jest m.in. uruchomienie oferty pakietów organizacji urodzin